Spaghetti Low Carb'onara

Spaghetti 'low carb'onara

Wie graag wil afvallen kan ervoor kiezen om de koolhydraten te beperken voor meer resultaat te zien. Alhoewel we bij juisteten.be het keto dieet afraden, kan het wel interessant zijn om de inname van koolhydraat rijke voeding zoals pasta, rijst en aardappelen wat te verlagen.
Meer informatie over hoe we dit best aanpakken is terug te vinden in onze Juist Eten gids (enkel beschikbaar voor leden). Wordt lid als je interesse hebt om methodes aan te leren om af te vallen.
Wie graag pasta carbonara eet maar zoekt naar een manier om dit koolhydraat arm te maken, dan is dit het ideaal receptje voor jou.
Opmerking: i.p.v. spaghetti van granen gebruiken we konjac noedels. Deze Japanse noedels worden gemaakt van de wortel van de konjac plant. Omdat deze wortel geen koolhydraten bevat, kan deze perfect dienen ter vervanging van tarwe pasta. (zie slim pasta)
De structuur en de smaak is niet vergelijkbaar met gewone pasta, maar het idee van spaghetti komt wel aardig in de buurt. Dit is geschikt om als koolhydraat arme variant te gebruiken van pasta (ook glutenvrij).
Gezondste variant met koolhydraten: oer-granen pasta van emmer bloem. Dit is de best verteerbare granen pasta met weinig gluten voor de liefhebbers van echte pasta. Eet dit maximum 1x per week.
Nog geen beoordelingen
Voorbereidingstijd 5 minuten
Bereidingstijd 15 minuten
Totale tijd 20 minuten
Gang hoofdgerecht
Keuken Italiaans
Porties 2 personen
calorieën 1065 kcal

Apparatuur

  • keramische pan, of andere anti aanbak pan (vermijdt teflon bij voorkeur)

Ingrediënten
  

  • 2 zakjes slim pasta spaghetti of tagliatelle uitgelekt en afgespoeld
  • 350 gram gezouten spek, pancetta of guanciale
  • 6 eidooiers
  • 60 gram Parmezaanse kaas of Grana Padano, geraspt
  • roomboter
  • peper & zout

Instructies
 

  • Open de zakjes slim pasta en doe ze in een zeef, en spoel de noedels goed af onder koud stromend water.
  • Breng de noedels vervolgens aan de kook in licht gezouten water voor 5 minuten.
  • Versnijd ondertussen de spek in reepjes. Bepaal zelf hoe groot of klein je de spekblokjes wilt. (zie notities spek met zwoerd andere bak wijze)
  • Scheid de eidooiers van het eiwit en meng vervolgens de geraspte kaas onder de eidooiers met veel zwarte peper en een snuifje zout. Zout is optioneel want de spek en kaas zijn ook al zout.
  • Het eiwit hebben we niet nodig dus dit mag weg of kan gebruikt worden voor andere doeleinden.
  • Voeg 1 tl water toe aan de eidooiers om de carbonara saus gladder te maken zodat deze beter vermengd met de spaghetti straks. Let op om niet teveel water te gebruiken zodat de consistentie niet te waterachtig wordt.
  • Smelt een klont boter in een braadpan, en bak vervolgens de spek licht krokant op een middelmatig vuur.
  • Eens de spek gaar is, voeg je de slim spaghetti noedels toe en meng je alles goed onder elkaar.
  • Haal de pan van het vuur en wacht 1 minuutje alvorens je de carbonara saus onder de spaghetti met spek mengt zodat het eigeel niet begint te stollen door de hitte.
  • Het eigeel moet een lopende smeuïge saus toevoegen aan de pasta.
  • Werk eventueel nog af met extra zwarte peper en kaas indien nodig. Klaar!
  • Smakelijk!

Video

Notities

Ander bak wijze voor spek met zwoerd:

Indien er zwoerd aan het spek hangt is er een betere methode om de spek te garen zonder dat het zwoerd verwijdert hoeft te worden.
Namelijk door de spek te garen in water tot het vocht verdampt is en verder krokant bakt in het opgelost vet van de spek. Op deze manier wordt het zwoerd lekker mals en eetbaar. Zwoerd is ook heel voedzaam om op te eten.
Instructie: zet de spek tot de helft onder water en laat dit uitkoken op een middelmatig vuur. Eens het water verdampt is laat je de spek nog even licht krokant bakken en klaar.

Voedingswaarde

Calories: 1065kcalCarbohydrates: 5gProtein: 41gFat: 96gSaturated Fat: 36gPolyunsaturated Fat: 14gMonounsaturated Fat: 41gTrans Fat: 0.2gCholesterol: 732mgSodium: 1665mgPotassium: 433mgSugar: 1gVitamin A: 1078IUCalcium: 434mgIron: 2mg
Trefwoord koolhydraatarm
Heb je dit recept als eens geprobeerd?Laat ons weten hoe het was!

Voordelen weekmenu’s Juist Eten 

Voordelen gevorderde cursus: Juist Eten gids  

Wordt premium lid om toegang te krijgen tot onze week en weekendmenu’s zodat je zelf niets meer hoeft te plannen.

Beginner cursus: Richtlijnen gezonde voeding (gratis)

jj

Nunc interdum sapien ut mauris maxi us consectetur porta nunc. Con vallislo em ipsum dolor sit amet onsec tet.

Working hour

Mon – Fri: 9 a.m. – 5 p.m.
Sat – Sun: Closed

650 Birmingham St,
London 3000, UK

Follow us: