Spaghetti Low Carb'onara

Spaghetti low carb'onara

Wie graag wil afvallen kan ervoor kiezen om de koolhydraten te beperken voor meer resultaat te zien. Alhoewel we bij juisteten.be het keto dieet afraden, kan het wel interessant zijn om de inname van koolhydraat rijke voeding zoals pasta, rijst en aardappelen wat te verlagen.
Meer informatie over hoe we dit best aanpakken is terug te vinden in het leden gedeelte 'de gids voor een betere gezondheid'. Wordt lid als je interesse hebt om methodes aan te leren om af te vallen.
Wie graag pasta carbonara eet maar zoekt naar een manier om dit koolhydraat arm te maken, dan is dit het ideaal receptje voor jou.
I.p.v. spaghetti van granen gebruiken we konjac noedels. Deze Japanse noedels worden gemaakt van de wortel van de konjac plant. Omdat deze wortel geen koolhydraten bevat, kan deze perfect dienen ter vervanging van tarwe pasta. (zie slim pasta)
De structuur en de smaak is niet vergelijkbaar met gewone pasta, maar het idee van spaghetti komt wel aardig in de buurt. Dit receptje is geschikt als koolhydraat arme maaltijd.
Voorbereidingstijd 5 min
Bereidingstijd 15 min
Gang Hoofdgerecht
Keuken Italiaans
Porties 2 personen
calorieën 400 kcal

Equipment

  • keramische pan, of andere anti aanbak pan (vermijdt teflon bij voorkeur)

Ingrediënten
  

  • 2 zakjes slim pasta spaghetti of tagliatelle uitgelekt en afgespoeld
  • 500 gram gezouten spek, pancetta of guanciale
  • 6 eidooiers
  • 60 gram Parmezaanse kaas of Grana Padano
  • boter
  • peper & zout

Instructies
 

  • Open de zakjes slim pasta en doe ze in een zeef, en spoel de noedels goed af onder koud stromend water.
  • Breng de noedels vervolgens aan de kook in licht gezouten water voor 5 minuten.
  • Versnijd ondertussen de spek in reepjes. Bepaal zelf hoe groot of klein je de spekblokjes wilt.
  • Scheid de eidooiers van het eiwit en meng vervolgens de geraspte kaas onder de eidooiers met veel zwarte peper en een snuifje zout. Zout is optioneel want de spek en kaas zijn ook al zout.
  • Het eiwit hebben we niet nodig dus dit mag weg of kan gebruikt worden voor andere doeleinden.
  • Voeg 1 tl water toe aan de eidooiers om de carbonara saus gladder te maken zodat deze beter vermengd met de spaghetti straks. Let op om niet teveel water te gebruiken zodat de consistentie niet te waterachtig wordt.
  • Smelt een klont boter in een braadpan, en bak vervolgens de spek licht krokant op een middelmatig vuur.
  • Eens de spek gaar is, voeg je de slim spaghetti noedels toe en meng je alles goed onder elkaar.
  • Haal de pan van het vuur en wacht 1 minuutje alvorens je de carbonara saus onder de spaghetti met spek mengt zodat het eigeel niet begint te stollen door de hitte.
  • Het eigeel moet een lopende smeuïge saus toevoegen aan de pasta.
  • Werk eventueel nog af met extra zwarte peper en kaas indien nodig. Klaar!
  • Smakelijk!

Video

Notities

Tip:

  • Indien er zwoerd aan het spek hangt is er een betere methode om de spek te garen zonder dat het zwoerd verwijdert hoeft te worden.
  • Namelijk door de spek te garen in water tot het vocht verdampt is en verder krokant bakt in het opgelost vet van de spek. Op deze manier wordt het zwoerd lekker mals en eetbaar. Zwoerd is ook heel voedzaam om op te eten.
  • Zet de spek tot de helft onder water en laat dit uitkoken op een middelmatig vuur. Eens het water verdampt is laat je de spek nog even licht krokant bakken en klaar.
Trefwoord koolhydraatarm

Gratis advies over gezonde voeding en levensstijl gewoontes!

Gebruik nu onze GRATIS gids ‘richtlijnen gezonde voeding’ om in 3 simpele stappen terug gezond te leren eten. Deze gids zal eerst uitleg geven vanwaar de basis principes van Juist Eten vandaan komen, gevolgd door 3 simpele toepasbare stappen die je direct kan gebruiken om de principes toe te passen.

Leer je eetgewoontes analyseren en verbeteren a.d.h.v. praktische tabellen en instructies:

  • Wat is industrieel bewerkte voeding en wat zijn de gekende ingrediënten en toevoegingen om te vermijden?
  • Hoe kan ik deze bewerkte voedingsmiddelen vervangen om gezond en nog steeds lekker te eten?
  • Eet ik wel voldoende eiwitten om een gezonde stofwisseling te hebben?

Met deze gratis gids heb je al een krachtige formule om aan je reis te beginnen naar een betere gezondheid. Navigeer naar de gids om je reis te starten.

jj

Nunc interdum sapien ut mauris maxi us consectetur porta nunc. Con vallislo em ipsum dolor sit amet onsec tet.

Working hour

Mon – Fri: 9 a.m. – 5 p.m.
Sat – Sun: Closed

650 Birmingham St,
London 3000, UK

Follow us: